Icon
Slider
Ludzkość: Prasa Podgląd

Studio Friv5Online wkroczyło w świat globalnych strategii turowych, jak D'Artagnan – w towarzystwie Atosa, Portosa i Aramisa. Jeśli debiut deweloperów, Endless Space, skierowany jest do serc fanów Master of Orion i Galactic Civilizations, to nowa, jeszcze nie wydana Humankind zamierza podzielić się jedną niszą z „Civilization”. Czy ambitny projekt będzie w stanie wycisnąć lidera gatunku? A może są to zasadniczo różne gry? Zamknięta prezentacja, która odbyła się 18 maja, a także wprowadzenie do wersji beta, pozwalają odpowiedzieć na te i wiele innych pytań.

Założyciele Friv5Online Studios Romain de Vober (Romain de Waubert) i Mathieu Girard (Mathieu Girard) nie męczą się powtarzaniem, że Ludzkości poruszają się przez całą swoją karierę. Dlatego ich poprzednie mecze można uznać za rozgrzewkę przed zrywem mistrzostw. Niemniej jednak zarówno Endless Space , jak i Endless Legend odegrały ważną rolę w umożliwieniu zespołowi programistycznemu zdobycia ich w swoje ręce. W końcu w 2010 roku, kiedy opuścili Ubisoft i inne firmy, aby swobodnie pływać, żadna z nich nigdy nie miała do czynienia z gatunkiem strategii 4X. Ale nadal podejmowali ryzyko - bez doświadczenia, publiczności, zasobów i solidnych wydawców.

Wober i Girard natychmiast zdali sobie sprawę, że nie będą w stanie stworzyć własnego silnika i uzbroili się w Unity. Po raz pierwszy pożyczyli pieniądze od znajomych, przy produkcji pomagał były kolega z Ubisoftu, a personel rekrutowany był w myśl zasady „nie jestem gruby, bym żył” – początkowo było tylko 10 osób w zespół. Jeden z nich, pisarz serii Might & Magic Jeff Spock (Jeff Spock), wymyślił cały wszechświat, w którym rozgrywały się wydarzenia z trzech strategii i „bajgla” z Dungeon of the Endless.

Wydawałoby się, że typowa ścieżka niezależnego studia, ale w maju 2012 roku deweloperzy podjęli niezwykłą decyzję – zwrócili się do opinii publicznej o radę, dla której uruchomili usługę Game2Gather. Z jego pomocą przez cały miesiąc zbierali krytykę i sugestie od graczy, dzięki czemu projekt przywodził na myśl nie tylko pracowników Friv5Online, ale także fanów gatunku. W efekcie ci pierwsi dali odbiorcom to, czego chcieli, a drudzy przezwyciężyli nieufność charakterystyczną dla gier wczesnego dostępu.

Kolejnym krokiem w kierunku celu była Endless Legend – gra w tym samym uniwersum, ale z wojnami na powierzchni planety, a nie w kosmosie. Obie wirtualne przestrzenie są różne: zamiast pustki z mgławicami namalowanymi na tle „Legendy” trzeba było wymyślić piękny i użyteczny z punktu widzenia rozgrywki krajobraz. Przydała się seria „Gra o tron” , z której są wszyscy fani w studiu. Świat Aurigi, w którym toczy się akcja, został złożony z sześciokątów widocznych na wygaszaczu ekranu programu telewizyjnego. A dodatkowo osiedlili się na mapie Wild Walkers i wprowadzili mechanikę długiej zimy z karami na dochody i ruch armii – podobnie jak w Westeros.

Ale najważniejsze jest to, że w strategii 2014 znalazły się rozwiązania, które dobrze przysłużyły się dalszej kreatywności studia. Autorzy podzielili świat gry na regiony, w każdym z których można założyć tylko jedno miasto. Osada opłaca się właścicielowi surowców z całego regionu (choć do ich wydobycia potrzebne są osobne budynki) i rozbudowuje się kosztem dzielnic – dopiero dwa lata później podobna mechanika została dodana do szóstej „Cywilizacji”. Co ciekawe, w Endless Legend wprowadzono również wojnę: armie poruszają się w paczkach po kilka jednostek, wzmocnionych przez bohaterów i mogą się wzajemnie wzmacniać w walce, jeśli stoją w pobliżu. A podczas bitwy widok przełącza się z mapy globalnej na taktyczną, gdzie przewagę daje schodzenie na tyły i wzniesienia.

Oczywiście sprawa nie była dyskutowana bez fanów. Między innymi ludzie stworzyli frakcję kultystów, którzy budują tylko jedno miasto i rozbudowują imperium poprzez przejmowanie, asymilację i budowanie terenów wokół stolicy.

Oczywiście rodzi się pytanie: po co nam ta preambuła w rozmowie o ludzkości? Faktem jest, że udane pomysły poprzednich gier studia, w tym ścisła współpraca ze społecznością, stały się podstawą nowego projektu Friv5Online. Nawet wersja beta z jedną mapą i dwoma scenariuszami pokazuje, że jest wygodniejsza, ładniejsza i lepiej przemyślana niż Endless Legend. To wyraźnie krok w ewolucji i efekt prac nad błędami, a nawet pod skrzydłami znanego wydawcy w osobie SEGA . Kto ma dość takiego porównania, może nie czytać dalej i spokojnie złożyć zamówienie w przedsprzedaży. Dla reszty przedstawimy argumenty za i przeciw za pomocą przykładów.

W Ludzkości, że deweloperzy po raz pierwszy pchnął Kompletne wszechświat do piekła i zająć historię ludzkości. Podobnie jak w innych grach z tego gatunku, musisz przetrwać ataki wroga, zbudować imperium i jakoś podbić cały świat. Można to zrobić ogniem i mieczem, ale nikt nie zadaje sobie trudu do własnych i kulturalnych i dyplomatycznych manipulacji - to kwestia gustu. A odyseja ludzi pod twoimi rządami zaczyna się w epoce kamiennej. Plemię łowców-zbieraczy przemierza mapę w poszukiwaniu czegoś pożytecznego: albo uda im się zebrać żywność, a następnie zdobyć nową wiedzę lub odkryć cud natury, taki jak Wielka Rafa Koralowa. Nawiasem mówiąc, rosyjscy gracze ucieszą się, że wśród takich lokalizacji znajduje się jezioro Bajkał.

Każde znalezisko daje bonusy: to samo jedzenie zwiększa liczebność plemienia - zamiast jednego oddziału pojawiają się dwa, trzy i tak dalej. A wszystko to dzieje się jeszcze przed założeniem pierwszego miasta. Oznacza to, że gracz ma czas na eksplorację otoczenia i zrozumienie, gdzie lepiej zapuścić korzenie. W międzyczasie gromadzą się zasoby, rośnie populacja, kapią punkty nauki za odkrywanie technologii, choć po imperium wciąż nie ma śladu.

Mechanikę bitew wprowadzają potyczki z mamutami, niedźwiedziami, jeleniami i innymi zwierzętami. W przeciwieństwie do Endless Legend , drużyny w końcu mogą być kontrolowane bezpośrednio, zamiast wydawać rozkazy z góry, ale reszta jest znajoma. Zajmujemy wzgórza, idziemy na tyły, wykorzystujemy las jako schronienie. Zaskoczenie w strategii polega na tym, że równe jednostki są w stanie całkowicie zniszczyć się nawzajem - nie zawsze ktoś pozostaje na polu bitwy.

Niektóre akcje na mapie są zamieniane na punkty ery. Na przykład, aby pożegnać się z epoką kamienia i wejść do starożytnego świata, musisz zwiększyć liczbę swoich ludzi do pięciu, zbadać dziesięć punktów zainteresowania naukowego lub zabić trzy zwierzęta - każdy sam decyduje, która droga jest wygodniejsza. I wtedy następuje wybór pierwszej kultury.

Ta mechanika jest ważną cechą ludzkości : na początku każdej z sześciu er gra oferuje kilkanaście frakcji z unikalnymi bonusami. Powiedzmy, że Mykeny używają wzmocnionych fortyfikacji i błędnych kroków – potężnych żołnierzy walczących w zwarciu, Egipt jest mocny w produkcji, Babilon ma piątkę z matematyki, a Harappa ma przewagę w rolnictwie, a tym samym we wzroście populacji. Jeśli już wyznaczyłeś sobie stronę, lepiej jak najszybciej spieszyć się na początek ery, ponieważ kultury zajmowanej przez rywala nie da się już przywłaszczyć.

Po zakończeniu starożytności, po zebraniu wystarczającej liczby punktów epoki, otwierasz okres klasyczny - i tak dalej, aż do ery informacji. Co więcej, wybór nowej kultury nie neguje korzyści z poprzedniej. Możesz zacząć budować imperium z tej samej Harappy, a następnie przejść do Rzymu lub Grecji, ale początkowy wzrost żywności nigdzie nie pójdzie, tylko inne zostaną dodane do pewnych korzyści. Z drugiej strony nikt nie zadaje sobie trudu porzucenia zmiany kultur i pozostania na tym samym etapie rozwoju, jeśli jej bonusy są dla Ciebie wystarczające. W grze dostępnych jest ponad 10 000 takich kombinacji.

Według twórców mechanika ta została zainspirowana badaniem przeszłości różnych narodów. W wywiadzie, Romain de Vaubert powiedział: „My, Francuzi, mają korzenie greckie, rzymskie, celtyckie, germańskie - w historii, nastąpił stały rozwarstwienie kultur.”

Zasady zakładania i rozwoju miast są inspirowane Endless Legend . Jeden region - jedna osada, dzielnice dodają komórki do zatrudniania obywateli, a każdy oddział może pełnić rolę kolonisty - nawet zwiadowca z epoki kamienia, a nawet samuraj z naginatą. Dobre miejsce możesz wybrać dzięki swojej pomysłowości (jak daleko są wrogowie, czy trudno im się tu dostać) i prostej kalkulacji - im więcej żywności, pieniędzy, produkcji i punktów nauki daje komórka, tym silniejsza będzie kolonia rozwijać. Dopiero teraz nie możesz od razu założyć miasta - w pierwszej kolejności postaw placówkę, która niejako obstawi cały region wraz ze swoimi surowcami za tobą. I dopiero wtedy, po kilku przeprowadzkach, można zamienić biednych kmetów w bogatych mieszczan. Oczywiście nie za darmo, ale w zamian za specjalny zasób - wpływy. Żadne imperium nie rozwija się bez niego.

Liczba miast jest ograniczona: początkowo możesz znaleźć tylko dwa, a okoliczne ziemie, jeśli masz wystarczającą ilość punktów wpływów, możesz przejąć kosztem placówek. Tak więc w rozwoju imperium ludzkość nie polega na ilości, ale na jakości. Samo miasto niewiele daje – aby uczynić z niego centrum życia militarnego, gospodarczego i kulturalnego, trzeba jeszcze spróbować. Konstruuj użyteczne budynki, wzmacniaj dzielnice na obrzeżach, asymiluj jedną lub dwie placówki, monitoruj zadowolenie mieszkańców i ich rozwój. A także pomyśl o obronie. Sztuczka polega na tym, że trening każdego oddziału zabiera nie tylko ruchy, ale także mieszkańca, który w innych okolicznościach mógłby uprawiać pole, ślęczeć nad książkami lub uderzać twardymi monetami. Tutaj sprawa jest jasna: idziesz albo na rozwój, albo na wojnę.

Jednak nie tylko reprodukcja tematów i budowa warsztatów ze stodołami są odpowiedzialne za postęp. Trzy wskaźniki pomagają dogonić i wyprzedzić sąsiadów: nauka, polityka i religia. Pierwszy organizowany jest jak zwykle dla każdego, kto choć raz uruchomił jakąkolwiek „cywilizację”. Istnieje drzewo technologii, którego każda gałąź otwiera się w miarę gromadzenia wiedzy. Im więcej technologii odkryjesz, tym więcej masz możliwości. Ciekawe, że specjalna technologia odpowiada również za pomoc sąsiedniej drużynie w walce – domyślnie, podobnie jak w Endless Legend , ta opcja nie działa.

Polityka z kolei jest ustrukturyzowana w szczególny sposób – bez zmiany reżimów, ale z nagromadzeniem cech. Przedstawione są w formie kart Obywatelskich, które wpływają na różnorodne obszary życia imperium. Możesz zwiększyć obronę kosztem armii zawodowej, zalegalizować i znieść niewolnictwo, uznać mniejszości religijne, przenieść się z małej rady do parlamentu, rozszerzyć granice miast pod twoją kontrolą. Już pierwsze kroki na tym polu wyglądają jak dorosły: masz wybór między nakazem niebiańskim a prawem naturalnym – a przyjęte zasady będą stanowić podstawę państwa.

Tylko, że w przeciwieństwie do technologii, obywatele mają zarówno pozytywne, jak i negatywne właściwości. Poza tym społeczeństwo zmieniają losowe wydarzenia: albo trzeba decydować o losie muzyków – błąkać się po ulicach, albo uczyć ich w szkołach, a potem wybierać między kotami i fretkami jako obrońcami zbiorów przed gryzoniami. W trakcie gry istnieje wiele takich mini-questów, a każdy z nich ma na celu albo wzmocnienie tradycyjnych wartości, albo oświecenie, w zależności od wyboru.

Jeśli chodzi o wiarę, to opiera się na dogmatach związanych z rodzajami produkcji: jeden zwiększa plony, drugi pobudza pracowitość rzemieślników, trzeci jest korzystny finansowo, czwarty zmniejsza niezadowolenie obywateli – w sumie jest ich osiem. przykazania dla każdego z czterech etapów rozwoju religii. Jednocześnie pojawiają się możliwości personalizacji samochodu i wozu, począwszy od wyboru płci kapłanów, a skończywszy na różnego rodzaju inkwizycjach z wyprawami krzyżowymi. A nastroje w twoim stanie znajdują odzwierciedlenie w taki czy inny sposób w relacjach z sąsiadami.

Czym jest globalna strategia bez dyplomacji? Pracownicy Friv5Online nie byliby sobą, gdyby używali standardowego zestawu sojuszy handlowych i wojskowych. Rodzaje interakcji z rywalami podzielone są na cztery bloki: relacje, handel, kontrakty i kryzysy. Tutaj możesz zarówno wymieniać dane geograficzne, jak i wysuwać roszczenia w duchu „Nie buduj placówek w pobliżu naszych granic” lub „Zabieraj armie”.

Ciekawą rzeczą w oknie negocjacji jest wskaźnik wsparcia wojennego. W Ludzkości obywateli imperium nie zawsze denerwuje rozlew krwi – zdarza się, że sami ludzie rzucają się do walki z tym czy innym państwem. Warto też zauważyć, że ton negocjacji na najwyższym szczeblu zależy od charakteru rozmówcy – to część mechaniki, która nie została jeszcze przedstawiona. Planuje się, że w pełnej wersji wygląd, emocje i przekonania przywódcy narodu można dostosować w specjalnym edytorze, aby każdy z twoich znajomych dodał tę postać do drużyny jako wroga i próbował go pokonać.

Nie musisz być ekspertem, aby zobaczyć, że Humankind bardziej przypomina gry Sid Meier's Civilization niż jakakolwiek z poprzednich strategii Friv5Online. I nie chodzi tylko o temat alternatywnej historii ludzkości czy projekt mapy świata, ale także o szczegóły rozgrywki. Te same cuda stworzone przez człowieka i natury, unikalne budynki i jednostki, specjalizacje różnych kultur, znajome drzewo technologii i niuanse rozwoju naukowego – jak premia dla instytucji edukacyjnych z sąsiadujących z górami komórek. Jednak pod pewnymi względami francuscy deweloperzy prześcignęli swoich kolegów ze sklepu, oferując bardzo logiczne, a jednocześnie eleganckie rozwiązania.

Na przykład rzeki stały się nie tylko przeszkodą, ale także szlakami transportowymi: wojska poruszają się swoimi kanałami w taki sam sposób, jak po drogach. Jeśli zaczynasz grę w neolicie, możesz dokładnie przestudiować teren przed założeniem stolicy, a nie rzeźbić miasto tam, gdzie musisz. Lokalizacje surowców strategicznych w Humankind są z góry oznaczone, choć technologia ich wydobycia nie została jeszcze odkryta – gra po prostu pisze, że będzie tu nieznany surowiec. W polityce nie ma faszyzmów z komunizmami, ale pole do eksperymentów w celu stworzenia własnego reżimu jest otwarte, w przeciwieństwie do innych. Konsekwentna produkcja misjonarzy nie jest wymagana do umacniania religii, a pracownicy nie są potrzebni do budowy budynków.

Ta lista może być kontynuowana, o ile można wyliczyć podobieństwa dwóch poglądów na ten sam gatunek. Jakie wnioski mogą wyciągnąć fani globalnych strategii? Jeśli podoba Ci się piąta i szósta cywilizacja , najprawdopodobniej spodoba ci się nowa gra Friv5Online.

Zwykle w takich przypadkach mówią, że jest za wcześnie, aby pobić wyniki i kurczęta są liczone jesienią. Przecież deweloperzy pokazali światu tylko fragment swojej pracy: a w momencie premiery prawdopodobnie będzie wybór map (do tej pory jedną pokazali), ustawień i trybów, brakujące funkcje pojawią się jak edytor lidera Imperium. Ale nawet teraz, w formie wersji beta, Humankind robi bardzo dobre wrażenie – nie jest wstydem postawić go na równi z jakąkolwiek inną globalną strategią, w tym Sid Meier’s Civilization VI. Dlatego nie ma „ciemnych koni”: na udany start nowy produkt ma wszystko, czego potrzebujesz.

fabec3de1a62743d28ec271d4312f68c